maandag 11 januari 2016

Gevoelige nederlaag

Het werd een gevoelige nederlaag voor Harry Tigchelaar, hij wilde de ene zet doen maar deed een andere. Hans Hertgers had daar geen boodschap aan en won de partij waardoor Harry zijn koppositie is kwijtgeraakt. Die koppositie is nu weer in handen van Simon Zwart, die de winst in de schoot geworpen kreeg omdat Rik Blessinga in een vlaag van verstandsverbijstering zijn dame weggaf.

Han van Doornen speelde tegen Bert Ekkelboom, de stand was redelijk in evenwicht met nog veel stukken op het bord. Bert had weer veel tijd gebruikt en had nog ruim een minuut speeltijd over. Hij had wel een matdreiging maar die was makkelijk te verdedigen, maar als je de matdreiging niet ziet dan doe je er niks aan en daardoor ging de arme Han zomaar mat.

Ook zijn er een paar partijen gespeeld met de nieuwe tijdsindeling, jammer dat er nog wat misverstanden over zijn. Er wordt gedacht ik heb maar 1.30 uur op de klok dus een kwartier minder dit is natuurlijk niet waar, want je krijgt er elke zet 10 seconden bij. Dat is bij ruim 50 zetten rond de 9 minuten extra, dus nagenoeg gelijk. Duurt de partij meer dan 50 zetten, heb je zelfs meer dan 1.45 uur. Ook werd er gezegd "Dat speel ik niet want dan moet ik mijn partij noteren". Ook dat hoeft helemaal niet. Ga het gewoon eens proberen en je zult zien dat er eigenlijk niets verandert, alleen als je binnen de 10 seconden een zet doet ga je niet door je vlag. Ik leg het graag uit.
 
Ap Ketting

Geen opmerkingen:

Een reactie posten