vrijdag 16 oktober 2015

In memoriam An Donker-Tramper

Een begrip in de Apeldoornse schaakwereld, zo mag ik haar toch wel noemen.
Ik heb het over An Donker-Tramper, die plotseling op 8 oktober is overleden. An schaakte bij het Apeldoorns Schaakgenootschap, later bij Schaakstad Apeldoorn en was één van de oprichtsters van de damesschaakvereniging Vrouw en Paard.

Vanwege haar afnemende gezondheid moest ze wat verenigingen laten schieten, maar ze schaakte de laatste jaren nog wel met veel inzet in ’t Vogelnest bij het Schaken Overdag.

Het aantal kinderen dat zij heeft leren schaken moet enorm zijn, want ze was een begrip in het Apeldoornse jeugdschaakgebeuren; ik ken haar al vanaf de tijd dat ze met een auto vol jeugd bij OSBO-wedstrijden aanwezig was.

Vrouw en Paard, de damesschaakclub waar zij heel actief was, bestaat helaas niet meer. Regelmatig vroeg An mij of ik bij deze dames les wilde geven. Ondanks dat ik maar een gemiddelde clubschaker ben, voldeed ik vaak aan haar verzoek en werden het gezellige middagen.

En nu is ze er niet meer, op 5 oktober speelde ze haar laatste partij bij ons.
Het schaken nam een grote plaats in in het leven van deze sterke vrouw. Rust zacht An, we zullen je missen.

Ap Ketting


Geen opmerkingen:

Een reactie posten